اثرات امروزی جنایتهای علمی معاویه و یارانش چیست؟
اثرات جنایتهای علمی معاویه و یارانش در امروز چه خواهد بود؟ اتحاد بنی امیه با یهود در طول تاریخ امروز چه بلاهایی بر سر مسلمانان آورده است؟ آیا …
گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» – حامد صارم؛ بزرگترین دشمن هر آیین و مکتب الهی بدعت است؛ بدعت به حدی خطرناک است که میتواند دین را نابود سازد. بدعتها یک کارکرد اصلی دارند و آن ایجاد انحراف است؛ هر بدعتی ممکن است در زمان خودش مهم جلوه ندهد، اما در گذر زمان و در آینده، انحرافهای بزرگ ایجاد می کند، از این رو بررسی عقاید و آموزهها و مستندسازی معارف دینی در هر زمان کاری بسیار مهم است تا همیشه دین از بدعت محفوظ باشد.
حرکتی که تلاش در هدم و نابودی دین به شمار میآید
بدعت ریشه تمام انحرافات و اختلافات در میان دین اسلام و همه آیینهاست. زمامداران غاصب بعد از پیامبر و بعد از آنها، بنیامیه بیشترین، بلکه تمام سهم را در ایجاد بدعتهای مختلف داشتند. هر مقدار که زمان میگذرد نحوست و اثرات پلید بدعت در جامعه خود را بیشتر و بیشتر نشان میدهد، از این روست که امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر کسی که به سمت اهل بدعتی برود و صاحب بدعت را بزرگ بشمارد به درستی که تلاش در هدم و نابودی دین کرده است» (1)
بدعت همیشه ظاهری ایمانی دارد و در اصل گمراهی است
هر چند این روایت برای کسانی که در آن تدبر کنند، حاوی نکات بسیار ارزشمندی است، اما در اینجا به دو نکته بسیار مهم در این روایت اشاره میشود: 1- برای حفظ دین باید بدعتگذار را در جامعه رسوا کرد و این از بزرگترین وظایف خواص هر جامعه است که همواره در طول تاریخ، شیعیان از این مهم به خوبی برآمدهاند. 2- دشمن همیشه در لباس اسلام، کفر را به خورد اهل ایمان میدهد، لذا بدعت همیشه ظاهری ایمانی دارد، ولی امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی راهش به سمت آتش است.» (2)
بدعت هر طوری که باشد جامعه را به سمت جاده گمراهی سوق میدهد که انتهای جاده گمراهی نیز آتش است. از آنجا که زمامداران غاصب بعد از پیامبر که به ناحق خویشتن را خلیفه خواندند و بعد از آنها، بنیامیه، بیشترین و بلکه تمامی بدعتها را در دین اسلام ایجاد کردند، بررسی اثرات این بدعتها در روح و فکر جامعه امروز اسلام عملی حائز اهمیت است؛ به راستی پس از گذشت بیش از هزار سال از بدعتهای معاویه و گذشتگان معاویه امروز و اکنون تاثیرات آن بدعتها چیست؟ آیا بدعتها در زمان خویش ارزش داشت و بعد از گذشت قرنها بررسی آن دیگر بیفایده است؟
انواع تاثیرات
میتوان تاثیرات بدعت را به دو دسته تقسیم کرد:
بدعت حرمت ازدواج موقت
1- نمونه بارز تاثیرات این گونه بدعت ها که در جامعه امروز جهان اسلام بسیار محسوس بوده و باعث مشکلات بسیاری در جامعه امروز شده است را میتوان در بدعتی که خلیفه دوم بنا نهاد جستجو کرد؛ وی ازدواج موقت را از روی بدعت حرام کرد. بدعت وی هر چند در زمان خودش مورد اقبال مردم قرار نگرفت و صحابی رسول خدا سالهای سال به این سنت رسول خدا صلی الله و علیه و آله (3) عمل میکردند، ولی در قرنهای بعد متعصبین نسبت به غاصب دوم به این بدعت عمل کردند و ازدواج موقت عملاً به صورت حرام قطعی درآمد.
این سم مهلک با کمال تاسف به جامعه شیعه نیز سرایت کرد و عملاً این دستور الهی تعطیل شد. در زمان حاضر که ضرورت این مسئله در جامعه بیش از گذشته احساس میشود و در شرایطی که سن ازدواج در دخترها و پسرها بسیار بالا رفته و فیلمها و سایتهای موهن و ضد اخلاقی با هدف تحریک جنسی جوانان برای نابود کردن جامعه بیش از بیش شده است، نیاز به ازدواج موقت یک ضرورت بسیار مهم در جامعه امروز میباشد، اما بدعت حرمت این عمل مقدس همچنان بت بزرگی سایه شوم خویش را بر جامعه ما انداخته است.
کم کاری جامعه در پرداختن به یک حکم شرعی
هر چند کسی در جامعه شیعی حکم به حرمت نمیدهد، اما در عمل چنان رفتاری با این حلالی که امروز برای بسیاری از جوانان حکم واجب را پیدا کرده، میشود که گویی همردیف زنا یا فعلی شنیعتر از زناست. اگر هم کتابهایی در این باره بحث و بررسی کردهاند، در حد بررسی کلامی این مقوله بوده و به بحث ضروریتر و عملیتر یعنی مباحث فقهی آن نپرداختهاند؛ چرا که وقتی یک مسئله مثل ازدواج موقت در جامعه اجرا شود با مشکلاتی بسیار روبرو میشود که لازم است فقیهان درباره این مشکلات، جامعه را آگاه سازند؛ مانند ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن پدر؟ معنای رشیده بودن دختر چیست؟ راههای شرعی دختری که میخواهد ازدواج موقت کند، چیست؟ و بسیار سوال دیگر که در ذهن بسیاری از افرادی که میخواهند از آتش شیطانی زنا فرار کنند، ایجاد میشود. این تنها یک اثر از هزار تاثیر یک بدعت است و این از تاثیراتی است که در جامعه امروز برای ما محسوس می باشد.
کشتن شیعیان
2- یکسری بدعتها هستند که در زندگی روزمره ما به صورت واضح خود را نشان نمیدهد، اما تاثیرات آن در جهان اسلام دامنگیر همه مسلمانان شده است. بسیاری از انحرافات اعتقادی که امروز وجود دارد، چندان هم محسوس نیست و نیاز به تدقیق بیشتری دارد. بر اساس این بدعتها، در جوامع غیر شیعی، فرقههای تکفیری ایجاد شده که به راحتی یک مسلمان دیگر را کافر میدانند و به همین مقدار هم اکتفا نمیکنند، بلکه جان و مال و ناموس او را بر خود مباح میپندارد؛ یعنی جامعه شیعی ما هم از این آسیبهای اعتقادی متأثر میشود.
امروز نتیجه چنین اعتقاداتی، قتل عام شیعیان پاراچنار پاکستان یا حملههای تروریستی به عزاداران امام حسین علیه السلام در نقاط مختلف دنیا یا تخریب بقاع متبرک ائمه معصومین علیهم السلام و یا ایجاد فرقههای گوناگون و مختلفی است که با همه این افتراق و اختلافها داعیه اسلام و پیرو قرآن بودن را دارند.
امام زمان نابودکننده بدعتها است
بدعت سم مهلکی است که بر جان اسلام امروز افتاده است. در روایات بسیار وارد شده است که امام زمان علیه السلام با دین جدید و کتاب جدید میآید؛ امام زمانی که میخواهد بر اساس قرآن و سنت نبوی حکمرانی کند چگونه میتواند دین جدید و کتاب جدید داشته باشد؟ این روایات هشداری است به فراگیری بدعتها در آستانه ظهور؛ در حقیقت دین امام زمان و کتابش نسبت به دین پیامبر و کتابی که پیامبر برای هدایت مسلمانان به جاگذاشت، جدید نیست، بلکه این روایات شریف، دین و کتاب امام زمان را نسبت به جامعه اسلامی در آستانه ظهور به صفت «جدید » توصیف کرده است. با این توضیح دو مطلب واضح میشود:
1- جامعه در آستانه ظهور جامعهای است مملو از بدعتها؛ دینداری جامعه آخرالزمان با محوریت بدعتها صورت میگیرد و این هشداری برای ما است که زندگی در جامعه آخرالزمان بدون شناخت بدعتها و سنتها و وجه امتیاز آن دو، زندگی بر اساس جاهلیت خواهد بود و دینداری در این جامعه بدون شناخت «بصیرت» و ملاکهای «بصیرت» گمراهی را به همراه خواهد داشت.
2- این توضیح پاسخی است به شبهات بعضی از کوردلانی که با تمسک به این گونه روایات اصل مهدویت را منکر شدهاند و میگویند و مینویسند که مهدی عجل الله تعالی طبق نظر شیعیان موهوم است؛ زیرا او کسی است که دین را نابود میکند و دین جدید میآورد و قرآن نازل بر پیامبر را نابود میکند و قرآنی جدید میآورد و با سنت پیامبر به معارضه بر میخیزد؛ چنین مهدیای، کذب است، لذا شیعیان در ادعای مهدویت دچار توهم هستند.
این روایات ناظر به فضای بدعتآلود آستانه ظهور است. آری امام زمان دینی را که آلت دست خودکامگان شده است، بر نمیتابد؛ او با قرآنی که با مبانی تفسیری بنیامیه تفسیر شده، مقابله خواهد کرد و تفسیری بیان خواهد نمود که اراده الهی از آیات شریف را بازگو کند، نه آنچه را که امویان اراده کردهاند و سنتی را احیا میکند که حقیقتاً سنت پیامبر است نه سنتی که به صلاحید چند زمامدار دنیاپرست جعل شده است؛ از این رو مهدی موعود حقیقتی شیرین برای حق جویان است و حقیقتی تلخ برای بدعت جویان.
اثرات جنایتهای علمی معاویه و یارانش در امروز چیست؟
در این نوشتار به بررسی اثرات بدعتهایی پرداخته میشود که توسط بنیامیه، خاصه معاویه در دین گذاشته شده است؛ هر چند بعضی از این بدعتها در جامعه اسلامی وجود ندارد، اما آثار شوم آن همچنان موجود است؛ بدعت کثیف سب امیر المومنین و لعن آن خیر البشر هر چند که الان موجود نیست، اما آثار شوم آن موجود هست.
اثرات جنایتهای علمی معاویه و یارانش در امروز چه خواهد بود؟ اتحاد بنی امیه با یهود در طول تاریخ امروز چه بلاهایی بر سر مسلمانان آورده است؟ آیا فرقه شوم وهابیت امروز نتیجه این اتحاد نامیمون بنی امیه و یهود نیست؟ از این رو بررسی این اثرات بعد از بررسی بدعتهای بنی امیه و تابعین بنی امیه حائز اهمیت است.
بدعتها؛ جنگ در جبهه فرهنگی بوده است
البته نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که اکثراً این بدعتها از روی آگاهی و علم به حقیقت قضیه صورت میگرفته و این گونه نبوده که ایجاد یک بدعت، هواپرستی و شهوترانی کور در یک زمان باشد؛ شخصی چون معاویه که قهرمان شیاطین در ایجاد بدعتهاست، در تولید بدعت تیزبینی و دوراندیشی قابل توجهی داشته و در حقیقت بدعتگذاری او جنگ در جبهه فرهنگی بوده است.
با بررسی بدعتهای او و تاثیرات این بدعتها روشن خواهد شد که چرا امام صادق و امام باقر علیهما السلام با اینکه علی الظاهر قدرت و شرایط قیام مسلحانه را داشتند ،ترجیح دادند که به تربیت شاگردان علوم دینی بپردازند؛ شاید یکی از علتهای آن مقابله با اثرات تخریبی بدعتهای بنیامیه بود که با تشکیل حکومت، این فرصت را نمییافتند.
وقتی به معاویه گفتند تو به آنچه که از حکومت و قدرت میخواستی، رسیدی، دیگر از لعن علی علیه السلام دست بردار، در جواب گفت: «نه به خدا سوگند آن قدر این عمل را ادامه خواهم داد تا اینکه بر اساس این فرهنگ و عادت، کودکان کوچک، بزرگ شوند و بر این سنت باطل افرادی که سن بالا دارند، کمر خمیده شوند – کنایه از پیر شدن و سن بالا – تا اینکه کسی یادی از علی علیه السلام نکند.» (4)
در حقیقت معاویه هدفمند نسلهای آینده را در آتش حسد، کینه و بغض نسبت به امیرالمومنین سوزاند؛ هدف او این بود که نسلی سوخته بسازد؛ وی با این هدف که از کودکی دشمنی با حق را به مردم آموزش دهد، این بدعت را پایهگذاری کرد و چه زود هم نتیجه گرفت.
او توانست لااقل شام را پر از شیاطینی کند که از اسارت فرزندان پیامبر در کربلا شادی و پایکوبی کردند؛ چرا که آنها نسلی بودند که بر اساس بغض امیرالمومنین رشد کردند، از این رو بود که امام سجاد(ع) شهر شام را پر بلاترین و پر عذابترین شهر برای کاروان اسرا معرفی کرد؛ چون کودکان شام بر اساس بغض علی علیه السلام رشد کرده و بزرگانشان بر این اساس پیر شده بودند.
بدعتهای اعتقادی در حقیقت فرهنگسازی منفی برای نسلهای آینده می باشد، از این جهت بررسی اثرات بدعت در جامعه بسیار ضروری است.
پینوشت:
1- الکافی، ج 1، ص 54، باب البدع و الرأی و المقاییس
2- الکافی، ج 1، ص 56، باب البدع و الرأی و المقاییس
3- سنت به معنای هر عملی که پیامبر انجام داده، نیست، بلکه هر عملی که پیامبر به آن حکم کرده یا آن را تشریع نموده یا به آن دستور یا از آن نهی کرده، مورد نظر است.
4- الأربعین فی حب أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب ( ع ) – علی أبو معاش، ج 4، ص 304 – 306