خانه / شخصیت‌ها / ابرار / زیارت حضرت معصومه «بهانه» بهشت نیست بلکه «بها»ی بهشت است

زیارت حضرت معصومه «بهانه» بهشت نیست بلکه «بها»ی بهشت است

آن قبری که در مدینه شد گم؛ پیدا شده در مدینه قم
زیارت حضرت معصومه «بهانه» بهشت نیست بلکه «بها»ی بهشت است
آن خدای بزرگ و مقتدری که اراده‌اش بر این قرار گرفته است که بهشت را به بها دهد چه شده است که این بار بهشت را به بهانه زیارت او واجب کرده است شاید اشتباه می‌کنیم!؛ چراکه زیارت او «بهانه» بهشت نیست بلکه «بها»ی بهشت است.
گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، حامد صارم؛ هر انسانی که پا بر این کره خاکی می‌نهد روزهای تلخ و شیرین را تجربه می‌کند، اما چه مرد و زن، پیر و جوان، مومن و منافق، مسلمان و کافر روزی بسیار سخت را تجربه خواهند کرد روزی که حتی بزرگان نیز از آن اظهار خوف و ترس می‌کنند و به خاطر آن از خداوند امان می‌خواهند؛ چرا که در آن روز مال و کثرت فرزندان انسان را نفعی نمی‌بخشد مگر کسی که صاحب قلب سلیم باشد.

روزی که از شدت هول و هراس هر شخصی از برادر، مادر، پدر و فرزندانش می‌گریزد و روزی که مجرم و گناه کار آرزو می‌کند که پدر و مادر، فرزندان و تمام قبیله و انسان ها را فدا کند تا لحظه‌ای از عذاب خدا برهد، پاسخ می‌آید «کلا انها لظی نزاعه لشوی» هرگز نجات نخواهد یافت، آتش دوزخ بر او شعله‌ور است تا سر و صورت و اندامش کاملا بسوزد.

بهشت بر زائران کریمه اهل بیت، فاطمه معصومه واجب است

در آن روز که معذرت ظالم برای او نفعی ندارد بر زائران کریمه اهل بیت فاطمه معصومه بهشت واجب است (بحار، ج ۹۹، ص ۲۶۵) و در آن روزی که ظالم از پشیمانی و حسرت انگشتان خود را به دندان می‌گیرد و می‌گوید ای کاش من با رسول خدا راه طاعت پیش می‌گرفتم؛ تمام شیعیان با شفاعت آن بانوی مکرمه که دخت و خواهر ولی خداست وارد بهشت می‌شوند و در روزی که خورشید و ستارگان خاموش می‌شوند و آسمان و زمین بهم می‌ریزد «و اذا الوحوش حشرت» پدید می‌آید؛ دو در از درهای بهشت از حرم آن عالمه محدثه بر روی شیعیان باز می‌شود.

آن خدای برگ و مقتدری که اراده‌اش بر این قرار گرفته است که بهشت را به بها دهد چه شده است که این بار بهشت را به بهانه زیارت او واجب کرده است شاید اشتباه می‌کنیم! زیارت او «بهانه» بهشت نیست بلکه «بها»ی بهشت است.

لازمه دریافت فیض از محضر قدسی حضرت معصومه، وجود استعداد معرفتی است

اگر در هنگام زیارت او دقتی از زائر و عنایتی از آن کریمه باشد در آن هنگام که به او خطاب می‌کنی «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» خواهی یافت که ظرف شفاعت او در بهشت است با شفاعت او به مقامات و درجات بالاتر پر می‌کشی و کرامت او منحصر به نجات محبین گناه کار از دوزخ نیست؛ چرا این‌گونه نباشد که «لها عندالله شأن من الشأن» نزد خدا برای او شان و مرتبه‌ای بس عظیم است. او کریمه است و از خاندان کریمان و پدران طاهرینش تماما کریم من اولاد الکرام.

هرچند ایشان از خاندان کرم هستند اما برای دریافت فیض از محضر قدسی ایشان باید استعداد و زمینه‌ای باشد شاید از این جهت بوده که بهشت برای زائرین مقید به شناخت و معرفت واجب شده است؛ گویی برای اهل بیت(ع) چیزی منفورتر از تاریکی جهل نیست لذا تمام اعمال شیعیان بر اساس معرفت، ارزش‌گذاری می‌شود.

گذشتن از پل صراط که از شمشیر تیزتر و از مو باریک‌تر و هزار سال صعود، بالا رفتن و هزار سال هبوط، پایین آمدن، تنها با معرفت عترت ممکن است؛ حقیقتا معرفت و آگاهی در ذات شیعه است کما اینکه از نشانه‌های محب اهل بیت، حریص بودن بر اخذ علم از عترت طاهره است و کسانی که در مدرسه اهل بیت مشغول یادگیری نیستند غثا – خار و خاشاک– نامیده شدند زیارت حضرت فاطمه معصومه هم باید همراه معرفت به حق آن بزرگوار باشد.

قم؛ حرم اهل بیت

اهل بیت که خود حرم الله الاکبر هستند قم و مزار آن حضرت را حرم خود دانسته‌اند و حضرت صادق آل محمد(ع) فرموده است: «برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین حرمی است و آن کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی است و آن قم می‌باشد و در آن بانویی از فرزندان من مدفون می‌شود هر کسی که او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.» (بحار، ج ۴۸، ص ۳۱۷)

امام رضا(ع) که امام معصوم است و کسی را نمی‌توان با معصوم قیاس کرد می‌فرماید هرکس او را زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

امام هفتم موسی بن جعفر(ع) در حق ایشان سه بار فرمودند «فداها ابوها» هنگامی که فاطمه معصومه در سن هشت سالگی بودند، سوالات علمی گروهی از شیعیان را کتبا پاسخ گفتند.

او مانند مادرش فاطمه زهرا(س) از حریم ولایت با علم و سفر خویش دفاع کرد و در فضای خفقان عباسیون روایاتی را در دفاع از حق غصب شده اهل بیت؛ نقل فرموده است.

او که شفیعه روز جزاست و تمام امت جدش رسول الله(ص) محتاج شفاعت او هستند زیارت او هم سنگ زیارت امام رضا(ع) و بهای بهشت است و مانند صدیقه کبری در بهار جوانی در سن ۲۷ سالگی در حالی که برای دفاع از امام زمان خویش دست به سفر به سمت ایران و طوس زده بود دنیا را ترک کرد در حالی که در ۱۷ روز آخر عمر شریفش به عبادت مشغول بود. عبادت‌گاه ایشان امروز در شهر قم یکی از زیارت‌گاه‌ها است و مردم قم آن را به بیت‌النور می‌شناسند.

شباهت‌های حضرت معصومه با حضرت فاطمه (س)

از هرجهت که به او نگاه می‌کنیم شباهت بسیاری به مادر بزرگوارش حضرت فاطمه(س) دارد فاطمه‌ای که «فطم شیعتها عن معرفتها» شیعیانش از شناخت او بازماندند، لذا اگر بگوییم ما هم از شناخت حقیقی حضرت فاطمه معصومه باز مانده‌ایم، حقیقت را گفته‌ایم؛ چرا که او شبیه‌ترین شخص به حضرت زهرا می‌باشد و حرمش تسلی دهنده شیعیان حضرت زهراست، شیعیانی که در مدینه نتوانسته‌اند به علت ظلم غاصبین؛ قبر او را پیدا کنند.

آری از میان تربتش بوی «فاطمه» آید به گوش

و چه زیبا سروده‌اند:

آن قبری که در مدینه شد گم، پیدا شده در مدینه قم.

درباره مدیر

مطلب پیشنهادی

تبلور عقلانیت در زیارت نامه حضرت معصومه(س)

گروه فرهنگی «نسیم آنلاین»؛ حضرت فاطمه معصومه دختر موسی بن جعفر علیهم السلام گوهری است …

پاسخی بگذارید